Production
https://www.prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132013005000059
Production
Article

Modelos para a gestão da inovação: revisão e análise da literatura

Models for innovation management: review and analysis of the literature

Silva, Debora Oliveira da; Bagno, Raoni Barros; Salerno, Mario Sergio

Downloads: 0
Views: 227

Resumo

A gestão da inovação tem ocupado posição central nos meios acadêmico e empresarial. Entretanto, a implantação de uma gestão da inovação eficaz passa necessariamente pela adoção de modelos que norteiem a construção de processos organizacionais através dos quais a inovação deve ser conduzida. Modelos com esse propósito têm sido publicados nas últimas décadas e refletem a grande pluralidade de abordagens - consequência da gestão da inovação enquanto área multidisciplinar. Pressupostos e propósitos específicos sobre os quais cada modelo é construído, tipos de organizações envolvidas e objetivos específicos refletem particularidades dos estudos na área. O presente texto apresenta um levantamento bibliográfico do tema realizado a partir de buscas em bases de dados acadêmicas, identificação dos modelos clássicos de gestão da inovação através do número de citações e livros do acervo de universidades brasileiras. A partir de tal levantamento se conduz uma análise crítica e comparativa de vários modelos de gestão da inovação. O trabalho traz compreensão sobre como a literatura modela o processo de gestão da inovação, quais são suas fases, em que pressupostos se fundamentam e quais outros fatores organizacionais constituem tal processo. Ao final discutem-se os pontos convergentes e divergentes, suas implicações para a gestão da inovação nas organizações e questões para aprofundamento em novos estudos.

Palavras-chave

Gestão da inovação. Revisão de literatura. Modelos organizacionais

Abstract

The management of innovation has occupied a central position in academia and business. However, the implementation of effective innovation management requires the adoption of models that guide the construction of organizational processes through which innovation should be conducted. Models with this purpose have been published in recent decades and reflect a wide variety of approaches, which is a result of the multidisciplinary nature of innovation management. The assumptions and specific purposes on which each model is constructed, the types of organizations involved and the specific goals reflect the particularities of studies in this field. This paper presents a literature review of this topic based on searches in academic databases, identification of the classical models of innovation management by the number of citations and books from the collections of Brazilian universities. Using this survey, this paper conducts a critical and comparative analysis of various models of innovation management. The work provides insight into how literature shapes the process of innovation management, what its phases are, what the assumptions are on which innovative management is based and other organizational factors that constitute this process. In conclusion, we discuss the similarities and the differences between the models analyzed, their implications for innovation management in organizations and topics for future research.

Keywords

Innovation management. Literature review. Organizational models

References



BAREGHEH, A.; ROWLEY, J.; SAMBROOK, S. Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, v. 47, n. 8, p. 1323-1339, 2009. http://dx.doi.org/10.1108/00251740910984578

BESSANT, J. et al. Managing innovation beyond the steady state. Technovation, v. 25, n. 12, p. 1366-1376, Dec 2005. http://dx.doi.org/10.1016/j.technovation.2005.04.007

BESSANT, J.; TIDD, J. Inovação e Empreendedorismo. Porto Alegre: Bookman, 2009.

BERKHOUT, A. et al. Innovating the innovation process. International Journal of Technology Management, v. 34, n. 4, p. 390-404, 2006. http://dx.doi.org/10.1504/IJTM.2006.009466

BROCKHOFF, K. Forschung und Entwicklung, Planung und Kontrolle. Munchen; Wien: Oldenbourg Verlag, 1994.

CHESBOROUGH, H. Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press, 2003.

CLARK, K. B.; WHEELWRIGHT, S. C. Structuring the Development Funnel. In: WHEELWRIGHT, S. C. (Ed.). Revolutionizing Product Development: Quantum Leaps in Speed, Efficiency, and Quality. New York: Free Press, 1992. cap. 5, p. 111-132.

COOPER, R. G. Winning at New Products: accelerating the process from idea to launch. Reading: Addison-Wesley Publishing, 1993.

COOPER, R. G. Third-Generation New Product Processes. Journal of Product Innovation Management, v. 11, p. 3-14, 1994. http://dx.doi.org/10.1016/0737-6782(94)90115-5

COOPER, R. G. Perspective: The Stage-Gate (R) idea-to-launch process-update, what's new, and NexGen systems. Journal of Product Innovation Management, v. 25, n. 3, p. 213-232, May 2008. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2008.00296.x

CORAL, E. et al. Visão geral da metodologia NUGIN. In: CORAL, E.; OGLIARI, A.; ABREU, A. F. (Ed.). Gestão Integrada da Inovação: Estratégia, Organização e Desenvolvimento de Produtos. São Paulo: Atlas, 2008.

DOCHERTY, M. Primer on ''Open Innovation'': Principles and Practice. Visions, v. 30, n. 2, p. 13-15, Apr 2006.

GOFFIN, K.; MITCHELL, R. Innovation management: strategy and implementation using the Pentathlon framework. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.

HANSEN, M. T.; BIRKINSHAW, J. The innovation value chain. Harvard Business Review, v. 85, n. 6, p. 121-130, June 2007.

HUCHZERMEIER, A.; LOCH, C. H. Project management under risk: Using real options approach to evaluate flexibility in R&D. Management Science, v. 47, p. 85-101, 2001. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.47.1.85.10661

JONASH, R. S.; SOMMERLATTE, T. O valor da inovação: como as empresas mais avançadas atingem alto desempenho e lucratividade. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

KAMM, J. B. An integrative Approach to managing innovation. Massachusetts: Lexington Books, 1987.

KATZ, G. Rethinking the Product Development Funnel. Visions, July 2011.

KHURANA, A.; ROSENTHAL, S. R. Towards holistic "front ends" in new product development. Journal of Product Innovation Management, v. 15, n. 1, p. 57-74, Jan 1998. http://dx.doi.org/10.1016/S0737-6782(97)00066-0

LEVY, N. S. Managing high technology and innovation. New Jersey: Pearson Education, 1998.

LOCH, C. H.; SOLT, M. E.; BAILEY, E. M. Diagnosing unforeseeable uncertainty in a new venture. Journal of Product Innovation Management, v. 25, n. 1, p. 28-46, Jan 2008. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2007.00281.x

LOPES, A.P. V. B. V. et al. Innovation management: a literature review about the evolution and the different innovation models. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INDUSTRIAL ENGINEERING AND OPERATIONS MANAGEMENT, 2012, Guimarães. Proceedings... Rio de Janeiro: ABEPRO, 2012.

McDERMOTT, C. M.; O'CONNOR, G. C. Managing radical innovation: an overview of emergent strategy issues. Journal of Product Innovation Management, v. 19, n. 6, p. 424-438, Nov 2002. http://dx.doi.org/10.1016/S0737-6782(02)00174-1

McGRATH, M. E. Setting the PACE in Product Development. Boston: Butterworth-Heinemann, 1996.

MONTANHA JUNIOR, I. R. et al. Importância, Definições e Modelos de Inovação. In: CORAL, E.; OGLIARI, A.; ABREU, A. F. (Ed.). Gestão Integrada da Inovação: Estratégia, Organização e Desenvolvimento de Produtos. São Paulo: Atlas, 2008. p. 1-13.

NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões da Literatura. In: CAMPELLO, B. S.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Ed.). Fontes de Informação para Pesquisadores e Profissionais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000. p. 191-198.

O'CONNOR, G. C. et al. Grabbing Lightning: Building a Capability for Breakthrough Innovation. San Francisco: John Wiley & Sons, 2008.

O'REILLY, C. A.; TUSHMAN, M. L. The ambidextrous organisation. Harvard Business Review, v. 82, n. 4, p. 74-82, Apr 2004.

PICH, M.; LOCH, C.; MEYER, H. A. On uncertainty, ambiguity and complexity in project managemen. Management Science, v. 48, p. 1008-1023, 2002. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.48.8.1008.163

PUGH, S. Total design: integrated methods for successful product engineering. Harlow: Addison Wesley, 1991.

RICE, M. P.; O'CONNOR, G. C.; PIERANTOZZI, R. Implementing a learning plan to counter project uncertainty. Mit Sloan Management Review, v. 49, n. 2, Win 2008.

ROBERTS, E. B. What Weve Learned - Managing Invention and Innovation. Research-Technology Management, v. 31, n. 1, p. 11-29, Jan-Feb 1988.

ROTHWELL, R. Successful Industrial-Innovation - Critical Factors for the 1990s. R&D Management, v. 22, n. 3, p. 221-239, July 1992. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9310.1992.tb00812.x

ROZENFELD, H. et al. Gestão de Desenvolvimento de Produtos: uma referência para a melhoria do processo. São Paulo: Saraiva, 2006.

SALERNO, M. S. Projeto de organizações integradas e flexíveis: processos, grupos e gestão democrática via espaços de comunicação-negociação. São Paulo: Atlas, 1999.

SALERNO, M. S. et al. Organização e gestão da cadeia de valor exapandida da empresa. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO - ENEGEP, 29., 2009, Salvador. Anais... Associação Brasileira de Engenharia de Produção, 2009.

SCHUMPETER, J. A. O processo de destruição criativa. In: SCHUMPETER, J. A. (Ed.). Capitalismo, Socialismo e Democracia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1984. cap. 7.

TATIKONDA, M. V.; MONTOYA-WEISS, M. M. Integrating operations and marketing perspectives of product innovation: The influence of organizational process factors and capabilities on development performance. Management Science, v. 47, n. 1, p. 151-172, Jan 2001. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.47.1.151.10669

TEMAGUIDE. A guide to technology management and innovation for companies. European Communities: Fundación COTEC para la innovación tecnológica, 1998.

TERWRIESCH, C.; ULRICH, K. Managing the opportunity portfolio. Research-Technology Management, v. 51, n. 5, p. 27-38, Sept/Oct 2008.

THOMAS, R. J. New Product Development: managing and forecasting for strategic success. New York: John Wiley & Sons, 1993.

TIDD, J.; BESSANT, J.; PAVITT, K. Gestão da Inovação. Porto Alegre: Bookman, 2008.

UTTERBACK, J. M. Process of Innovation - a Study of Origination and Development of Ideas for New Scientific Instruments. IEEE Transactions on Aerospace and Electronic Systems, v. Aes6, n. 5, 1970.

VAN DE VEN, A. Central problems in the management of innovation. Management Science, v. 32, n. 5, p. 590-607, 1986. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.32.5.590
5883a4487f8c9da00c8b4875 production Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections